سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
یکشنبه 87 شهریور 31 , ساعت 6:21 عصر

                       تنهایی زاییده عشق است و بیگانگی     اریک فروم

کسی که به یک معبود ،بیک معشوق عشق می ورزد،با همه چهره های دیگر بیگانه می شود و جز در آرزوی اونیست   خود به خود وقتی که او نیست،تنها میماند و کسی که با افراد و اشیاءواجزاءپیرامونش بیگانه است،متجانس نیست وبا آنها تفاهمی ندارد،تنها میماند،احساس تنهایی میکند.انسان به میزانی که به مرحله انسان بودن نزدیکتر میشود احساس تنهایی بیشتری میکند. احساس گریز،احساس تنهایی در جامعه و در روی زمین واحساس عشق که عکس العمل این گریز است،او را بطرف آن کسی که میپرستدش و با او تفاهم دارد میکشاند،به آن جایی که شایسته اوست و متناسب با شخصیت او.

 

علی

 احساس تنهایی و احساس عشق در یک روح به میزانی که این روح رشد میکند قویتر و شدیدتر و رنج آورتر میشود.

درد انسان ،درد انسان متعالی،تنهایی و عشق است.علی مینالد،بخاطر این که انسانست و بخاطر اینکه تنهاست.

از این دردناکتر،اینکه علی در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست!در میان امتش،که همه عشق و احساس و همه فرهنگ و تاریخش را به علی سپرده است،تنهاست.او راهمچون یک قهرمان بزرگ،یک معبود و یک الهه میپرستند،اما نمی شناسندش و نمیدانند که کیست،حرفش چیست،رنجش چیست و سکوتش چراست؟

این است که علی در اوج ستایشهائی که از او می شود مجهول مانده است.درد علی دو گونه است:یک درد دردیست که از زخم شمشیر ابن ملجم در فرق سرش احساس میکند،و درد دیگر دردیست که او را در نیمه شبهای خاموش به دل نخلستانهای اطراف مدینه کشانده و بناله در آورده است.ما تنها بر دردی میگرییم که از شمشیر ابن ملجم در فرقش احساس میکند. اما این درد علی نیست،دردی که چنان روح بزرگی را بناله آورده است،(تنهایی) است که ما آنرا نمی شناسیم!

باید این درد را بشناسیم،نه آن درد را،که علی درد شمشیر را احساس نمیکند و .......ما درد علی را احساس نمیکنیم.

                                                                  د. علی شریعتی 


چهارشنبه 87 شهریور 27 , ساعت 3:21 عصر

نام علمی این درختچه vitis vinifera است و نام دیگر آن : تاک،رز،رزگون،رزجون،هه نگور،میو،عنب و...می باشد.

ترکیبات شیمیایی در یکصد گرم حبه ی انگور خام به شرح ذیل است:

آب 75 تا 80 درصد - آهن 4/ 0 میلی گرم - نیاسین 3/ 0 میلی گرم - پروتئین 1/3 درصد - سدیم 3/ 0 میلی گرم - تانن 1/2 تا 1/6 درصد - مواد قندی 15 تا 22 درصد - پتاسیم 173 میلی گرم - تارتر 5/ 0 تا 1/3 درصد - کلسیم 12 میلی گرم - تیامین 05/ 0 میلی گرم - اسیدهای آزاد 3/ 0 تا 9/ 0 درصد - فسفر 20 میلی گرم - رایبو فلاوین 03/ 0 میلی گرم - مواد معدنی 1/2 1/9 درصد

ویتامینهای موجود در انگور:

ویتامینهای A، ویتامینهای B1،B2،B6،C،D

انواع مختلف انگور : عسکری ، یاقوتی ، فخری ، صاحبی ، ریش بابا ، شاهینی ، سعدآنی ، ویس قلی ، بزمارکت ، رئیسی ، پیکانه ، زرکه ، ساهانی ، رشه ، میرزائی ، ملائی ، کرد کژ ، شرشره ، ازم آق ، دله ، سرقله و . . . که هر کدام به رنگهای مختلف می باشند.

خواص درمانی میوه انگور:

انگور طبیعتی گرم و تر دارد. نوع رسیده و پوست نازک آن مقوی و مغذی است. قلب را تقویت می کند ، ادرار آور است، میوه ی مفیدی در درمان یبوست ، ورم امعا ، تبهای مزمن ، فشار خون، درد مفاصل، رماتیسم ، کم خونی ، نقرس، و سل ریوی می باشد. اعتدال دهنده ی اخلاط است و برای سینه و ریه مفید می باشد. ترشح کبد را زیاد کرده مواد سودایی و سوخته را دفع می نماید. همچنین دفع کننده ی سموم بدن و بهترین درمان برای مبتلایان به اوره می باشد. انگور ملین بوده ، تخمیرات روده را کم کرده ، برای معالجه کلسترول خون مفید می باشد . هم چاق کننده و هم لاغر کننده است. برای این منظور افراد چاق باید صبحها انگور ترش و افراد لاغر انگور شیرین میل کنند.

برای برطرف کردن چین و چروک پوست دو پیمانه آب انگور و یک پیمانه روغن زیتون مخلوط نموده و با حرارت ملایم بجوشانید و به هم بزنید تا آب کاملا تبخیر شود و روغن بماند ، روغن را هر روز به پوست بمالید.

برای جلوگیری از نرمی استخوان بچه ها عادت دادن کودکان به خوردن آب انگور مفید است.

برای تقویت و طراوت و روشن شدن پوست صورت بایستی انگور را با پنبه به پوست صورت مالیده و پس از چند دقیقه که کاملا خشک شد با آب ولرم محتوی کمی جوش شیرین شستشو داده شود.

در طب ایور ودا انگور دوشای واتا را متعادل می کند و کافا را افزایش می دهد و همچنین انگور طبع پیتا را متعادل می کند.

               

خواص درمانی میوه نارس انگور(غوره) :

خوردن آب غوره هفته ای یکبار کار دستگاه گوارش و کیسه صفرا را تنظیم می کند. آب غوره در درمان چاقی موثر بوده و قرقره ی آن ورم گلو را درمان می کند. ترشی غوره بهترین درمان رماتیسم و سیاتیک است.

خواص درمانی برگ انگور(برگ مو):

مقوی، قابض ، و مدر است. دم کرده یا جوشاند برگهای جوان مو در رفع خونریزیها ، عدم دفع ادرار ، نقرس ، زردی، استفراغ، اختلالات گردش خون مربوط به دوران بلوغ یا یائسگی ، برافروختگی اندام صورت همچنین برای درمان واریس موثر است. گرد برگهای جوان خشک شده مو ،اثر زیادی در رفع خونریزیهای رحمی و خون آمدن از بینی ( به صورت بالا کشیدن گرد مو به داخل حفره بینی) دارد.

خواص درمانی پیچک مو:

پیچک مو اختصاصات درمانی برگ را دارا است، همچنین مصرف شیره پیچکهای جوان و سبز در رفع خونریزیهای داخلی ، اسهال موثر است.

خواص درمانی اشک مو ( گریه مو):

قطرات مایعی که به هنگام هرس یا شاخه بری در ایام بهار از شکاف شاخه ها  خارج می شوداشک مو نام دارد. مایع فوق در رفع بیماریهای جلدی، تبخال ، ورم پلک و دفع سنگ کلیه اثر دارد.

خواص درمانی هسته حبه انگور:

طبیعتی سرد و خشک دارد، قابض است، برای درمان یرقان و اسهال خونی مفید است . برای تهیه آن باید هسته انگور را کوبیده با عسل مخلوط کرده و سپس استفاده کرد. در ضمن این هسته دارای روغنی زرد رنگ مایل به سبز است ، فاقد بو بوده ولی دارای طعمی مطبوع میباشد.

خواص درمانی کشمش انگور سیاه:

نام دیگر آن مویز یا زبیب است ، طبیعتی سرد و خشک دارد. ریه را پاک می کند . سرفه بلغمی را تسکین می دهد. محرک نیروی جنسی افراد سرد مزاج است، معده های سست را تقویت کرده ، زخم روده را معالجه می نماید. استفاده مکرر آن باعث افزایش هوش می شود.

خواص درمانی کشمش انگور سفید:

خوردن آن برای تسکین عطش و کاهش حرارت بدن مفید است. برای زیاد شدن اشتها بایستی کشمش بدون دم را در آب خیسانده و به طور مرتب مورد ا ستفاده قرار داد.

خواص درمانی شیره انگور:

برای برطرف کردن برودت و سردی معده و درمان کهیر موثر است.

خواص درمانی سرکه انگور:

قابض و برطرف کننده عطش است و برای تقطیع صفرا و رفع رطوبت موثر است. مداومت در خوردن در هر صبح قبل از صبحانه بدن را لاغر و پیه شکم را آب می کند.

 تذکرات لازم:

- آشامیدن آب پس از خوردن انگور ضرر دارد.

- مبتلایان به دیابت و بیماریهای معده و روده باید کمتر استفاده کنند.

- خوردن انگور یاقوتی برای کسانی که ناراحتی مثانه دارند زیان آور است.

- افراط در خوردن انگور یاقوتی برای خانمهای حامله مضر است.

- برای گرفتگی کبد و نفخ های کلیه مضر است.

- اسراف در خورن آب انگور به طور مداوم ایجاد سنگ کلیه می نماید.

- آب آن برای معده هایی که نفخ دارد مضر است . چون ایجاد گاز و نفخ می کند.

- مصرف زیاد و بی رویه انگور ایجاد دل پیچه و اسهال می کند.


چهارشنبه 87 شهریور 27 , ساعت 2:50 عصر

اغلب انسانها تصور می کنند دنیای مادی و بدن فیزیکی و چیزهایی که با ذهن منطقی و حواس فیزیکی قابل تشخیص هستند تنها واقعیتهای موجودند. به هرحال انسان با چشم حساس می تواند انرژیهای بسیار زیادی را مشاهده کند، انرژی در درون و اطراف بدن فیزیکی جریان ، و نیز شکل و رنگ دارد.                                                                                                        

قانونی بر فیزیک حاکم است مبنی بر اینکه در جهان ، انرژی هرگز از بین نمی رود و صرفا تبدیل می شود. نیروی کار موجود در پس بدن مادی با تمام عملکردها و قابلیتهایش شامل مجموعه ای از انرژی است که بدون آن بدن فیزیکی نمی تواند موجودیت داشته باشد. این سیستم انرژی دارای سه بخش اساسی است :

1-بدنهای لطیف یا بدنهای انرژی                                       

 2-چاکراها یا مراکز انرژی

3-نادیها یا کانالهای انرژی

ذر این سیستم نادیها به منزله شبکه ظریفی از شریانها هستند. اصطلاح نادی در سانسکریت به معنای نی، رگ یا سیاهرگ است.

عملکرد نادی حمل پرانا یا انرژی حیاطی در تمام سیستم انرژی لطیف انسان است.

کلمه سانسکریت پرانا می تواند به معنای ((انرژی مطلق)) باشد. در زبان چینی و ژاپنی این انرژی حیاتی جهانی ((چی)) یا ((کی)) نامیده می شود که نمایانگر سرچشمه تمام فرمهای انرژی است و در امواج مختلف متجلی می شود. یکی از این فرمها هوا است و تنفس یکی از راههایی است که با آن پرانا می گیریم.

سطح آگاهی همه موجودات زنده بستگی به امواج پرانا دارد که قابل جذب و نگهداری است. حیوانات امواج پایین تر از انسان را دارند و امواج انسانهای پیشرفته بالاتر از امواج آنهایی است که در شروع راه هستند.

چاکراها به عنوان گیرنده ها عمل می کنند ، فرمهای مختلف پرانا را حمل و پخش می کنند. جایگاه حقیقی هفت چاکرای اصلی در بدن  است. آنها به شکل غنچه های گل شیپوری هستند. تعداد گلبرگ های هر کدام مختلف است. به این دلیل است که در شرق غالبا غنچه گل نیلوفر نماد چاکراهاست . گلبرگها نماد ((نادیها)) یا کانالهای انرژی هستند که از راه آنها انرژی در چاکراها جریان پیدا می کند    و از چاکراها به بدنهای لطیف .

چاکراها دائم در حال چرخش هستند که در زبان سانسکریت به معنای چرخ است. جهت چرخش آنها تعیین کننده جذب یا دفع انرژی است.

به همین دلیل به آنها ((چاکرا)) گفته می شود

میزان انرژی که شخص اجازه می دهد در درونش کار کند بستگی به حد آگاهی او دارد که در زمینه های مختلف زندگی از راه چاکراها بدست آورده است یا اینکه تحت تاثیر استرسها و احساسات سرکوب شده  ، بسته شده است.هر چقدر آگاهی شخصی رشد بیشتری داشته باشد چاکراهایش بازتر و فعال تر خواهند بود و    کندالینی بیشتری قادر خواهد بود مانند طوفانی قوی وارد آنها شود، هر چقدر این وضعیت بیشتر تکرار شود ، چاکراها فعال تر و آگاهی بیشتر خواهد شد.

چاکراها امواجی را که با فرکانسهای خودشان همخوانی داشته باشد از محیط اطراف می گیرند ، مانند آنتن عمل می کنند، امواج انرژی را در هر حدی که باشند می گیرند و ما را به آنچه در طبیعت ، جهان و اطرافمان در جریان است وصل می کنند. از اینرو چاکراها می توانند مانند اندامهای حسی لطیف به نظر آیند. بدن فیزیکی ما که مجهز به حواس است وسیله ای است برای تعدیل و تنظیم قوانین زندگی در سیاره مان ، به ما این امکان را می دهد راه زندگی را در جهان بیرون پیدا کنیم. در عین حال کمک می کند ارزشهای درونی خود را در حد دانشی که در این جهان خاکی بدست آورده ایم درک و از آنها استفاده کنیم. با توجه به این چاکراها مانند گیرنده های امواج انرژی  و اطلاعات ماوراء محیط فیزیکی عمل می کنند. آنها روزنه هایی هستنند که ما را به دنیای نا محدود انرژیهای لطیف وصل می کنند.

چاکراها انرژیها را دقیقا به اطراف ساطع می کنند ، از اینرو باعث تغییر اتمسفر اطراف ما می شوند . از راه چاکراها می توانیم امواج سلامتی و یا پیامهای خودآگاهانه یا ناخود آگاهانه بفرستیم  و دیگران ، شرایط و حتی ماده را تحت تاثیر قرار دهیم، در جهت مثبت یا منفی.

برای تجربه وحدت، خلاقیت ، دانش ، قدرت ، عشق و سعادت ایجاب می کند که چاکراها باز شوند و به طور هماهنگ با هم کار کنند. این درباره تعداد کمی از آدمها صدق می کند . دانش چاکراها می تواند بی نهایت به شما کمک کند تا خود را بشناسید، تواناییهای ذاتی خود را درک کنید و بتوانید زندگی سرشار از نعمت و سرور داشته باشید. . . .

با ما باشید. . . .


یکشنبه 87 شهریور 17 , ساعت 1:14 عصر

پرانایاما از جمله مهمترین تمرینات آشتانگاست،آشتانگا یا یوگای 8مرحله ای که پاتانجالی آنرا ابداع کرده است تمرینات منظمی است که منجر به پایداری ذهن و جسم و افزایش توان روحی میشود.

پرانایاما از دو کلمه پرانا به معنای نفس حیات بخش و یاما به معنای کنترل است.

برای واژه پرانایاما تعریفهای گوناگونی انجام گرفته است.بعنوان مثال:شری یوگندراجی ، بانی موئسسه یوگا در شهر بمبئی هندوستان پرانایاما را این گونه تشریح میکند : کنترل انرژی زیستی از طریق سیستم تنفسی،در واقع پرانایاما دانش کنترل تنفس برای رسیدن به سلامتی میباشد.

دم و باز دم دو عمل اصلی تنفس می باشند تنفس ممتد و منظم نقش ارزنده ای دارد .در عمل دم،حجم معینی اکسیژن استنشاق و در عمل بازدم همان میزان دی اکسید کربن آزاد میشود،در نتیجه با یک تنفس صحیح هیچ گونه مواد سمی در درون ریه ها باقی نمی ماند.

زمانی که فردی ناخوش است مدت زمان دم و باز دم او متفاوت میشود،این عدم توازن بین دو عمل باعث نا هماهنگی شده که در نتیجه آن ذخیره خونی و تصفیه خون مختل می گردد.

یک انسان در هر دقیقه 15بار نفس میکشد.که در طول روز مجموع آن به 21600بار میرسد.

اما عصبانیت،بیماری و هر گونه هیجان،یا ترس از عوامل ازدیاد تنفس میباشند.بنابراین دم و بازدم دارای مدت زمانهای متفاوتی می شوند که با توجه به این مطلب هر شخصی باید بداند چگونه به طور صحیح تنفس کند.

زندگی حیوانات مثال بسیار خوبی را برای تنفس های سریع و کند تداعی میکند.برای مثال فیل 3/2بار در هر دقیقه نفس میکشد و بیش از 100سال عمر می کند.لاک پشت در هر دقیقه یک بار تنفس کرده و بیش از 200 سال عمر می کند.خرگوش45 بار در دقیقه نفس میکشد و تنها 15سال عمر میکند. سگ35بار در دقیقه نفس می کشد و 25 سال عمر می کند.و بالاخره مارها بسیار بسیار آرام تنفس میکند،این حیوان هر 3دقیقه یکبار تنفس کرده و طول عمری بالغ بر 500 سال دارد.برای مدت زمانی که می خواهید نخ را از سوراخ سوزن عبور دهید،نفس خود را نگه میدارید ، این عمل منجر به تنفس آرام تر و متوازن تر می شود ، با نفسهای آرام و ریتمیک می توانید زندگی سالم و طولانی تری داشته باشید.


جمعه 87 شهریور 15 , ساعت 1:8 عصر

در بعضی از لحظه های زندگی،تقریبا همه آدمها ازخودشان می پرسند:((من کیستم))؟

چه نیرویی در من عمل می کند ؟

چه توانایی هایی در درون من نهفته است ؟

چگونه می توانم استعدادهای با لقوه ام را در جهت نیل به شادی و خلاقیت بیدار کنم ؟

ما بر این باوریم که هیچ دانشی به اندازه دانش مراکز انرژی بدن که نام دیگر آنها

( چاکرا )است ، به این سئوالات پاسخ نمی دهد . هنگام یادگیری هدف و طریقه

عملکرد چاکراها در بعد وسیع ، به نیروی بالقوه انسان برای کامل بودن دست

می یابیم و این نیروی فریبنده و تحسین آمیز که در همه ما وجود دارد از

شگفتیهای معجزه خلقت است.

شلیلا شارمون                

                                                              

این مطلب را دنبال کنید تا به شناخت و درک این توانایی ذاتی انسان برسید.


دوشنبه 87 شهریور 11 , ساعت 9:45 صبح

  از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله مروی است که فرمود : جانهای خویشتن را به وسیله گرسنگی و تشنگی به مجاهده وادارید ؛ زیرا اجر در این کار مانند اجر جهاد کننده در راه خداست ؛ همانا عملی در نزد خدا محبوبتر از گرسنگی و تشنگی نیست.

و نیز فرمود : در روز قیامت منزلت آن کس از شما در نزد خدا بیشتر است که گرسنگی او طولانی تر و درباره خداوند سُبحانَهُ زیادتر تفکر کرده باشد.

  و نیز به اسامه فرمود : اگر بتوانی وقتی ملک الموت (برای قبض روح تو) بیاید شکمت گرسنه و جگرت تشنه باشد این کار را بکن ؛ زیرا به این کار شرف منازل را ادراک می کنی و به ورود روح تو ، فرشتگان خرسند می شوند و خداوند جبّار بر تو درود می فرستد.

  و در حدیث معراج است که خداوند فرمود : یا احمد صلی الله علیه و آله ! آیا می دانی که میراث روزه چیست ؟ عرض کرد نه. فرمود : میراث روزه کم خوراکی و کم گویی است؛ سپس فرمود : سکوت مورث حکمت می شود و حکمت مورث معرفت و معرفت مورث یقین است و چون بنده به مرتبه یقین برسد باکی ندارد که چگونه بر او می گذرد ! به سختی یا به آسانی ؟! برای او متفاوت نیست و این مقام صاحبان رضا است و هر کس به رضای من عمل کند سه خصلت ملازم حال او خواهد بود : شکری که آلوده به جهل و نادانی نباشد ؛ و ذکری که فراموشی در آن راه نیابد؛ و دوستی که محبت مخلوق را بر محبت من ترجیح نمی دارد و چون مرا دوست داشت من هم او را دوست خواهم داشت و خلق خودم را به محبت او خواهم گماشت و چشم دل او را به جلال و عظمت خود گشاده خواهم ساخت و از او علم خاصه خلق را مخفی نخواهم داشت و در تاریکی های شب و روشنایی روز با او مناجات خواهم نمود تا اینکه گفتار او با سایر خلق منقطع گردد و مجالست او با آنها بریده شود و سخن خودم و کلام فرشتگانم را به گوش او میرسانم و می شنوانم و راز خودم را که از خلق خودم پنهان داشته ام بر او فاش می سازم تا آنجا که فرمود: البته عقل او را غرق در معرفت خود خواهم ساخت و خود در مقام عقل او جا خواهم گرفت؛ سپس مرگ وسکرات مرگ و حرارت و فزع مرگ را بر او سبک و آسان خواهم ساخت تا آنکه رو به بهشت رانده شود و چون عزراییل بر او فرود آید به او گوید آفرین بر تو - خوشا به حال تو - باز خوشا به حال تو- همانا خداوند به تو مشتاق است- تا آنکه گوید - خداوند به او می فرماید : این بهشت من است در آن آرام بگیر و این جوار و همسایگی من است در آن منزل بگزین . و روح در پاسخ عرض بکند:

  ای معبود من ! خویشتن را به من شناساندی و من به شناسایی تو از تمام خلق تو بی نیاز شدم؛ به عزّت و جلال تو سوگند، اگر خشنودی تو در این باشد که مرا قطعه قطعه کنند و به سخت ترین صورتی که مردم را به آن می کشند مرا هفتاد بار بکشند؛ رضای تو در نزد من محبوب تر است!

  تا آنجا که فرمود: خدای عزّ و جلّ هم فرماید: به عزّت و جلال خودم سوگند! بین خودم و بین تو در هیچ وقتی از اوقات مانع و حاجتی قرار نخواهم داد تا تو هر وقت بخواهی بر من آیی؛ و همین قسم است رفتار من با دوستانم...

                                        عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره)

   رمضانت مبارک، دوست خدا !


یکشنبه 87 شهریور 10 , ساعت 10:51 عصر

سلام

این وبلاگ را تا کنون با نام نویسنده  جناب محمد امین مشاهده میکردید، زحمات ایشان را ارج می نهیم ، هر چند همچنان از راهنماییهای ایشان بهره می بریم. از این پس این حقیر افتخار دارم که در خدمت شما باشم ؛ خوشحال می شوم با نظرات خود مرا یاری دهید.

                                                                                          ماه منیر تاشک


جمعه 87 شهریور 8 , ساعت 9:55 عصر

  ترانه ای روی زمین افتاده بود. قناری کوچکی آن را برداشت و در گلوی نازک خود ریخت. ترانه در قناری جاری شد. با او در آمیخت. ترانه آب شد. ترانه خون شد. ترانه نفس شد و زندگی.

 

   قناری ترانه را سر داد. ترانه از گلوی قناری به اوج رسید. ترانه معنا یافت. ترانه جان گرفت. قناری نیز ، و همه دانستند که از این پس ترانه ، هستی است. ترانه ، جان قناری است.

                                                       ***

ایمان ، ترانه آدمی ست. قناری بی ترانه می میرد و آدمی بی ایمان.

                                                                                                                                 عرفان نظر آهاری


پنج شنبه 87 شهریور 7 , ساعت 8:29 عصر

دعایی از استادان

 

                 باشد که داشته باشید

 

      آنقدر شادی که شما را شاداب کند.

    آنقدر حرکت که شما را نیرومند کند.

                  آنقدر اندوه که حالت انسانی را به شما بدهد.

     آنقدر امید که شما را خوشحال کند.

      آنقدر شکست که شما را فروتن کند.

              آنقدر موفقیت که شوق شما را بیشتر کند.

       آنقدر دوست که به شما آرامش دهد.

       آنقدر ثروت که نیازهای شما را برآورد.

       آنقدر شور و شوق که آینده­نگر باشید.

           آنقدر ایمان که افسردگی را برطرف کند.

                   آنقدر تصمیم که هر روز را بهتر از دیروز گرداند



لیست کل یادداشت های این وبلاگ